2011-12-07

Seandainya Mungkin


Kesepian datang menyapa, setelah ketenangan diragut tanpa belas. Hanya yang mampuku luahkan, kenapa semua ini terjadi padaku. Disaat itu aku kembali sedar, kita hanya merancang dan Allah yang menentukan segalanya……

Mungkin ada baiknya perkara ini berlaku sebelum semuanya terlambat. Semua kebenaran terbogkar setelah hati penuh dengan persoalan dan tanda tanya yang tiada penghujungnya. Kenapa dia sanggup bersumpah setia  dengan aku jika hanya mempermainkan hidup aku semata-mata. Aku menangis  dan terus menangis melepaskan segala yang terbuku dihati dan mengenangkan kembali kebodohan kerana telah mempercayainya.

“Dah la, tak ada gunanya Mia menangis kerana lelaki tak guna macam tu, membazir air mata je lah. Dah memang tu pilihan dia. Tak ada maknanya kalau kau menangis, keluar air mata darah sekali pun, si Mukhsin tu tak akan kembali lagi. Dia dah nekad dengan keputusan dia. Cukup la dia sekasa kau dengan semua janji-janji kosong dia tu. Biar lah dia hidup bahagia dengan pilihan hati dia”.

“Aku tahu Sofi, tapi aku tak mampu untuk melupakan dia. Kau bukan tak tahu macam mana aku sayang dia. Kau pun pernah jumpa dia sebelum ni dan tengok macam mana dia layan aku kan? Bukan senang Sofi. Memang mudah sekadar berkata-kata supaya aku lupakan dia, tapi aku yang menaggung ni, maaf Sofi, aku tak mampu”.

“Bawa bertenang Mia. Ingat Tuhan. Mia, aku tahu kau pun sedar hakikat sebenar yang dia hanya jadikan kau sebagai sandaran dia. Mukhsin rapat dengan kau sebab nak buat ex-girlfriend dia cemburu dan nak lepaskan amarah dia pada perempuan tu. Sabar la Mia, biarkan dia. Aku tahu memang sukar untuk kau lupakan dia. Tapi, kau kena belajar untuk semua tu. Kau kena terima hakikat yang dia bukan jodoh kau. Walaupun dia tu baik, tapi tahap kesetiaan dia memang tak boleh dipakai”.

“Ya Sofi. Semua kata-kata kau benar. Aku terlalu mengikut perasaan. Semua ni sebab aku sayang kan dia Sofi. Dian yang banyak mengajar aku mengenai kehidupan, pahit manis kehidupan. Dia juga yang banyak mendorong aku melakukan amal kebaikan. Selalu mengajar aku mengenai ilmu agama. Sentiasa mengingatkan aku mengenai pengakhiran sebuah kehidupan Sofi”.

“Sabar Mia, anggap lah ini dugaan untuk kau. Allah tak akan menguji seseorang tu kalau Dia tahu hambaNya tidak mampu untuk menghadapinya. Sabar ya”.

bersambung......

No comments:

Post a Comment