2011-12-25

Pengganti

Assalamualaikum... Hari ni aku nak kongsi cerita sikit pasal isu pengganti ni. Macam bagus je bunyi kan, cuma nak kongsi pendapat je... Hehehehe

Setiap percintaan yang berakhir dengan kekecewaan atau perpisahan amat memedihkan. Jika tidak berpunca dari kita atau pasangan kita, perpisahan ini pasti akan terjadi jika telah ditakdirkan bahawa jodoh sampai disitu sahaja oleh Yang Maha Esa. Kesannya amat mendalam.Tak kurang juga ada yang segera mencari pengganti baharu dan ada juga yang menggambil masa agak lama untuk mencari pengganti. Tidak kurang pula ada insan yang terlalu setia dengan cintanya sanggup berseorangan menjalani kehidupan ini.

Bagi insan yang berfikiran sebegini, dinasihatkan agar memberi sedikit ruang kepada diri untuk merasai kebahagiaan. Jangan dibiarkan diri terseksa sebegitu rupa. Setiap insan di dunia ini Tuhan telah dijadikan secara berpasangan sehingga ke akhir hayat. Apa yang terjadi sedikit sebanyak mempunyai seribu rahmat di sebaliknya.

Mungkin insan yang kita sayangi itu bukanlah yang terbaik untuk kita, kerana itulah berlakunya sesuatu perpisahan dan kita semua tahu bukanlah mudah untuk mencar pengganti yang terbaik. Paling tidak pun, bukalah sedikit pintu hati untuk menerima insan lain dalam hidup. Setiap manusia mempunyai kelemahan dan kelebihan yang tersendiri.

Jika dulu, berpisah kerana tiada persefahaman, kali ini cubalah cari pengganti yang mempunyai persamaan dan yang paling penting sentiasa bersyukur dengan setiap anugerahNya meskipun yang membahagiakan atau sebaliknya. 










No comments:

Post a Comment