2011-12-02

Cinta

Hari ni raya nak post  pasal cinta pula, rasanya tak pernah lagi sebelum ni. Jiwang sikit tak ape jangan sampai melara sudah.. :)

Sebagai mana yang kita tahu CINTA adalah satu anugerah, anugerah yang tak terhingga kepada mereka yang tahu menghargainya.  

CINTA mempunyai maksud yang universal, ianya boleh jadi cinta kepada Allah,cinta kepada para nabi dan Rasul, cinta kepada ibu dan bapa, cinta kepada adik-beradik, cinta kepada keluarga, cinta kepada teman atau sahabat, cinta kepada alam dan sebagainya. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. Namun jika dilihat pada zaman ini, terdapat segelintir manusia yang hancur, musnah kerana cinta. Kita selalu mendengar pepatah 'Cinta itu buta', tapi bila dilihat dan diperhatikan semula, bukan cinta itu buta tetapi manusia yang menbutakan mata hati kerana cinta. Cinta, kasih , sayang dan suka membawa maksud yang berlainan. Rasa suka itu kadang-kadang bukan perasaan cinta... rasa sayang itu juga kadang kadang bukan bererti mencintai. Bersihkan hati. ketahuilah, bahagia itu datang dari hati,bertapak dari hati dan berkembang dari hati, manakala hati itu pula milik Allah, Dialah yang meletakkan segala sesuatu dalam hati manusia...Sama2 menjagalah hati, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment